LEFİF FİİLLER
LEFİFİ MAKRUN
Lefifi makrun, yalnız ikinci ile dördüncü babdan gelir.
İkinci babdan gelenler فَعََى، يَفْعِى şeklinde olur. رَوَى، يَرْوِى gibi.
Dördüncü babdan gelenler فَعِىَ، يَفْعَى şeklinde olur. هَوِىَ، يَهْوَى gibi.
Lefifi makrunlar gerek şekil ve gerekse tasrif bakımından tamamıyla nakıs fiiller gibidir. Binaenaleyh ikinci babdan gelen lefifi makrun, ikinci babdan gelen nakıs gibi, dördüncü babdan gelen lefifi makrun da, dördüncü babdan gelen nakıs gibi çekilir.
Not:
Dördüncü babdan olan حَيِىَ ile عَيِىَ kelimeleri emsali gibi dördüncü babdan olan nakıslar gibi çekilmekle beraber yalnız fiili mazilerin baştan beş sigası şedde ile söylenmesi de caizdir.
Demek ki, bu iki kelimenin fiili mazisi iki türlü çekilir:
حَيِىَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
حَيُوا |
حَيِيَا |
حَيِىَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
حَيِينَ |
حَيِيَتَا |
حَيِيَتْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
حَيِيتُمْ |
حَيِيتُمَا |
حَيِيتَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
حَيِيتُنَّ |
حَيِيتُمَا |
حَيِيتِ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
حَيِينَا |
|
حَيِيتُ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
حَىَّ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
حَيُّوا |
حَيَّا |
حَىَّ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
حَيِينَ |
حَيَّتَا |
حَيَّتْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
حَيِيتُمْ |
حَيِيتُمَا |
حَيِيتَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
حَيِيتُنَّ |
حَيِيتُمَا |
حَيِيتِ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
حَيِينَا |
|
حَيِيتُ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
عَيِىَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
عَيُوا |
عَيِيَا |
عَيِىَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
عَيِينَ |
عَيِيَتَا |
عَيِيَتْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
عَيِيتُمْ |
عَيِيتُمَا |
عَيِيَتْ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
عَيِيتُنَّ |
عَيِيتُمَا |
عَيِيتِ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
عَيِينَا |
|
عَيِيتُ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
عَىَّ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
عَيُّوا |
عَيَّا |
عَىَّ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
عَيِينَ |
عَيَّتَا |
عَيَّتْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
عَيِيتُمْ |
عَيِيتُمَا |
عَيِيتَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
عَيِيتُنَّ |
عَيِيتُمَا |
عَيِيتِ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
عَيِينَا |
|
عَيِيتُ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
Yukarıda da söylediğimiz gibi şeddeli okumanın cevazı yalnız fiili mazinin baştan beş sigasına mahsustur.
LEFİFİ MEFRUK
Lefifi mefruk, ikinci, dördüncüve altıncı bablardan gelir.
İkinci babdan gelen lefifi mefruklar فَعَى، يَفْعِى şeklindedir. وَقَى، يَقِى gibi. Demek ki, müzarisi nakıstan biraz farklıdır.
Dördüncü babdan gelen lefifi mefruklar tamamıyla nakıs gibi فَعِىَ، يَفْعَى şeklinde olur. وَجِىَ، يَوْجَى gibi.
Altıncı babdan gelen lefifi mafruklar فَعِىَ، يَعِى şeklinde olur. وَلِىَ، يَلِى gibi. Demek ki, müzarisi nakıstan biraz farklıdır.
MAZİ MALUM VE MAZİ MEÇHUL
İkinci babdan gelen lefifi mefrukun mazisi ikinci babdan gelen nakısın mazisi gibi, dördüncü ve altında bablardan gelen lefifi mefrukun mazisi dördüncü bebdan gelen nakısın mazisi gibi çekilir.
MÜZARİ MALUM
İkinci ve altıncı bablardan gelen lefifi mefrukun müzarii malumu, ikinci babdan gelen nakısın müzarii malumu gibi; dördüncü babdan gelen lefifi mefrukun muzari malumu, dördüncü babdan gelen nakısın muzari malumu gibi çekilir. Binaenaleyh يَقِىَ، يَلِى kelimeleri يَحْمِى gibi, fakat يَوْجَى kelimesi يَنْسَى gibi çekilir.
يَقِي fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
يَقُونَ |
يَقِيَانِ |
يَقِى |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
يَقِينَ |
تَقِيَانِ |
تَقِى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
تَقُونَ |
تَقِيَانِ |
تَقِى |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
تَقِينَ |
تَقِيََانِ |
تَقِينَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
نَقِى |
|
اَقِى |
|
مُتَكَلِّمٌ |
يَلِى fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
يَلُونَ |
يَلِيَانِ |
يَلِى |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
يَلِينَ |
تَلِيَانِ |
تَلِى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
تَلُونَ |
تَلِيََانِ |
تَلِى |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
تَلِينَ |
تَلِنَانِ |
تَلِينَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
نَلِى |
|
اَلِى |
|
مُتَكَلِّمٌ |
MÜZARİ MEÇHUL
Lefifi mefrukun müzari meçhulü yalnız يُوعَى şekli üzere bulunur. يُولَى يُوقَى gibi.
يُوعَى şekli ile nakısın müzari meçhulünün şekli olan يُفْعَى arasında küçük bir fark varsa da çekimleri birdir.
يُوقَى fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
يُوقَوْنَ |
يُوقَيَانِ |
يُوقَى |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
يُوقَيْنَ |
تُوقَيََانِ |
تُوقَى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
تُوقَوْنَ |
تُوقَيَانِ |
تُوقَى |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
تُوقَيْنَ |
تُوقَيََانِ |
تُوقَيْنَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
نُوقَى |
|
اُوقَى |
|
مُتَكَلِّمٌ |
يُولَى fiilinin çekimi:
جَمْعٌ |
تَثْنِيَةٌ |
مُفْرَدٌ |
|
|
يُولَوْنَ |
يُولَيََانِ |
يُولَى |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
يُولَيْنَ |
تُولَيَانِ |
تُولَى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
تُولَوْنَ |
تُولَيََانِ |
تُولَى |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
تُولَيْنَ |
تُولَيَانِ |
تُولَيْنَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
نُولَى |
|
اُولَى |
|
مُتَكَلِّمٌ |
MUZARİ MANSUP
Lefifi mefrukların müzari mansubu tamamıyla nakısta olduğu gibidir.
Malum olarak لَنْ يَقِىَ، لَنْ يَوْجَى، لَنْ يَلِىَ gibi.
Meçhul olarak لَنْ يُوقَى، لَنْ يُولَى gibi.
MUZARİ MANSUP MALUM
لَنْ يَقِىَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَنْ يَقُوا |
لَنْ يَقِيَا |
لَنْ يَقِىَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَنْ يَقِينَ |
لَنْ تَقِىَ |
لَنْ تَقِىَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَنْ تَقُوا |
لَنْ تَقِىَ |
لَنْ تَقِىَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَنْ تَقِينَ |
لَنْ تَقِىَ |
لَنْ تَقِى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَنْ نَقِىَ |
|
لَنْ اَقِىَ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
لَنْ يَلِىَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَنْ يَلُوا |
لَنْ يَلِيََا |
لَنْ يَلِىَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَنْ يَلِينَ |
لَنْ تَلِيََا |
لَنْ تَلِىَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَنْ تَلُوا |
لَنْ تَلِيََا |
لَنْ تَلِىَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَنْ تَلِينَ |
لَنْ تَلِيََا |
لَنْ تَلِى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَنْ نَلِىَ |
|
لَنْ اَلِىَ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
MUZARİ MANSUP MEÇHUL
لَنْ يُوقَى fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَنْ يُوقَوْا |
لَنْ يُوقَيَا |
لَنْ يُوقَى |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَنْ يُوقَيْنَ |
لَنْ تُوقَيَا |
لَنْ تُوقَى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَنْ تُوقَوْا |
لَنْ تُوقَيَا |
لَنْ تُوقَى |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَنْ تُوقَيْنَ |
لَنْ تُوقَيَا |
لَنْ تُوقَىْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَنْ نُوقَى |
|
لَنْ اُوقَى |
|
مُتَكَلِّمٌ |
لَنْ يُولَى fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَنْ يُولَوْا |
لَنْ يُولَيَا |
لَنْ يُولَى |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَنْ يُولَيْنَ |
لَنْ تُولَيَا |
لَنْ تُولَى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَنْ تُولَوْا |
لَنْ تُولَيَا |
لَنْ تُولَى |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَنْ يُولَيْنَ |
لَنْ تُولَيَا |
لَنْ يُولَىْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَنْ نُولَى |
|
لَنْ اُولَى |
|
مُتَكَلِّمٌ |
MUZARİ MECZUM
Lefifi mefrukların muzari meczumu tamamıyla nakıstaki gibidir.
لَمْ يَقِ، لَمْ يُوقَ، لَمْ يَلِ، لَمْ يُولَ، لَمْ يَوْجَ
لَمْ يَقِ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَمْ يَقُوا |
لَمْ يَقِيَا |
لَمْ يَقِ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَمْ يَقِينَ |
لَمْ تَقِيَا |
لَمْ تَقِ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ تَقُوا |
لَمْ تَقِيَا |
لَمْ تَقِ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَمْ تَقِينَ |
لَمْ تَقِيَا |
لَمْ تَقِى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ نَقِ |
|
لَمْ اَقِ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
لَمْ يَلِ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَمْ يَلُوا |
لَمْ يَلِيَا |
لَمْ يَلِ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَمْ يَلِينَ |
لَمْ تَلِيَا |
لَمْ تَلِ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ يَلُوا |
لَمْ تَلِيَا |
لَمْ تَلِ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَمْ تَلِينَ |
لَمْ تَلِيَا |
لَمْ تَلِى |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ نَلِ |
|
لَمْ اَلِ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
لَمْ يُوقَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَمْ يُوقَوْا |
لَمْ يُوقَيَا |
لَمْ يُوقَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَمْ يُوقَيْنَ |
لَمْ تُوقَيَا |
لَمْ تُوقَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ تُوقَوْا |
لَمْ تُوقَيَا |
لَمْ تُوقَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَمْ تُوقَيْنَ |
لَمْ تُوقَيَا |
لَمْ تُوقَىْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ نُوقَ |
|
لَمْ اُوقَ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
لَمْ يُولَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَمْ يُولَوْا |
لَمْ يُولَيَا |
لَمْ يُولَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَمْ يُولَيْنَ |
لَمْ تُولَيَا |
لَمْ تُولَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ تُولَوْا |
لَمْ تُولَيَا |
لَمْ تُولَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَمْ تُولَيْنَ |
لَمْ تُولَيَا |
لَمْ تُولَىْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ نُولَ |
|
لَمْ اُولَ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
لَمْ يَوْجَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لَمْ يَوْجَوْا |
لَمْ يَوْجَيَا |
لَمْ يَوْجَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
غَائِبٌ |
لَمْ يَوْجَيْنَ |
لَمْ تَوْجَيَا |
لَمْ تَوْجَ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ تَوْجَوْا |
لَمْ تَوْجَيَا |
لَمْ تَوْجَ |
مُذَكَّرٌ Eril |
مُخَاطَبٌ |
لَمْ تَوْجَيْنَ |
لَمْ تَوْجَيَا |
لَمْ تَوْجَىْ |
مُؤَنَّثٌ Dişil |
|
لَمْ نَوْجَ |
|
لَمْ اَوْجَ |
|
مُتَكَلِّمٌ |
EMRİ HAZIR MALUM
Emri hazırın malumu:
İkinci ve altıncı bablarda bir harfli olarak عِ şeklinde gelir.
Dördüncü babda اِيعَ şeklin gelir, اِيجَ، لِ، قِ gibi.
عِ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
عُوا |
عِيَا |
عِ |
مُذَكَّرٌ |
مُخَاطَبٌ |
عِينَ |
عِيَا |
عِى |
مُؤَنَّثٌ |
قِ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
قُوا |
قِيَا |
قِ |
مُذَكَّرٌ |
مُخَاطَبٌ |
قِينَ |
قِيَا |
قِى |
مُؤَنَّثٌ |
لِ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
لُوا |
لِيَا |
لِ |
مُذَكَّرٌ |
مُخَاطَبٌ |
لِينَ |
لِيَا |
لي |
مُؤَنَّثٌ |
اِيعَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
اِيعَوْا |
اِيعَيَا |
اِيعَ |
مُذَكَّرٌ |
مُخَاطَبٌ |
اِيعَيْنَ |
اِيعَيَا |
اِيعَىْ |
مُؤَنَّثٌ |
اِيجَ fiilinin çekimi:
جَمْعٌ Çoğul |
تَثْنِيَةٌ İkil |
مُفْرَدٌ Tekil |
|
|
اِيجَوْا |
اِيجَيَا |
اِيجَ |
مُذَكَّرٌ |
مُخَاطَبٌ |
اِيجَيْنَ |
اِيجَيَا |
اِيجَىْ |
مُؤَنَّثٌ |
Not:
Bir harfli olan emri hazır malumun birinci sigası söylenip susulacak ise o zaman birinci siganın sonuna sakin bir (ha) ه ilave etmek lazımdır.
Mesela: قِ deyip durmak olmaz. قِهْ diyerek durmak daha uygun olacaktır. Bu (ha’ya) “Ha-i Sekt=susma hası” denir.
Dikkat:
Cahdi Mutlak’ın malum ve meçhul bütün sigalarında لَمْ yerine لَمَّا getirirsek Cahdi Mustağrak meydana gelir.
Malum ve meçhul altı gaib sigasında لَمْ yerine;
لِ getirirsek emri gaib,
لاَ getirirsek nehyi gaib, meydana gelir.
Yalnız meçhul altı muhatab sigasında لَمْ yerine لِ getirirsek Emri Hazırın meçhulü meydana gelir.
Malum ve Meçhul altı mutahab sigasında لَمْ yerine لاَ getirirsek Nehyi Hazır meydana gelir.
Malum ve Meçhul iki mütekellim sigasında لَمْ yerine لِ getirirsek Emri Mütekellim, لاَ getirirsek Nehyi Mütekellim meydana gelir.
SÜLASİ FİİLİNİN ALTI BABI
SÜLASİNİN ALTI BABI |
|
SÜLASİNİN ALTI BABI |
||||
مُضَارِعٌ |
مَاضٍ |
|
مُضَارِعٌ |
مَاضٍ |
|
|
يَفْعُلُ |
فَعَلَ |
1. bab |
يَكْتُبُ |
كَتَبَ |
1. bab |
|
يَفْعِلُ |
فَعَلَ |
2. bab |
يَضْرِبُ |
ضَرَبَ |
2. bab |
|
يَفْعَلُ |
فَعَلَ |
3. bab |
يَفْتَحُ |
فَتَحَ |
3. bab |
|
يَفْعَلُ |
فَعِلَ |
4. bab |
يَعْلَمُ |
عَلِمَ |
4. bab |
|
يَفْعُلُ |
فَعُلَ |
5. bab |
يَحْسُنُ |
حَسُنَ |
5. bab |
|
يَفْعِلُ |
فَعِلَ |
6. bab |
يَحْسِبُ |
حَسِبَ |
6. bab |
- Bir takım mazi malum fiiller vardır ki, فَعَلَ şekli üzere bulunduğu halde, muzari malumu يَفْعُلُ şekli üzere bulunur. كَتَبَ، يَكْتُبُ gibi. İşte bu gibi fiiller sülasinin birinci babını teşkil
- Bir takım mazi malum fiiller vardır ki, فَعَلَ şekli üzere bulunduğu halde, muzari malumu يَفْعِلُ şekli üzere bulunur. ضَرَبَ، يَضْرِبُ gibi. Bu gibi fiiller ikinci babını teşkil
- Bir takım mazi fiiller vardır ki, فَعَلَ şekli üzere bulunduğu halde, muzari malumu يَفْعَلُ şekli üzere bulunur. فَتَحَ، يَفْتَحُ gibi. Bu gibi fiiller üçüncü babını teşkil ederler.
- Bir takım mazi fiiller vardır ki, فَعِلَ şekli üzere bulunduğu halde, muzari malumu يَفْعَلُ şekli üzere bulunur. عَلِمَ، يَعْلَمُ gibi. Bu gibi fiiller dördüncü babı teşkil ederler.
- Bir takım mazi fiiller vardır ki, فَعُلَ şekli üzere bulunduğu halde, muzari malumu يَفْعَلُ şekli üzere bulunur. حَسُنَ، يَحْسُنُ gibi. Bu gibi fiiller beşinci babı teşkil ederler.
- Bir takım mazi fiiller vardır ki, فَعِلَ şekli üzere bulunduğu halde, muzari malumu يَفْعِلُ şekli üzere bulunur. حَسِبَ، يَحْسِبُ gibi. Bu gibi fiiller altıncı babı teşkil ederler.
Dikkat:
Gerek mazinin, gerek muzarinin yukarıda açıklanan şekilleri sahih ile mehmuzda aynen görülür. Diğer bir tabirle altı babın izah edilen şekiller üzere bulunması sahihler ile mehmuzlara mahsustur.