Sıcakta oruç bozulabilir fetvası tartışma yarattı

42461

 

Mısır’daki El Ezher Üniversitesi İslami Araştırma Akademisi Üyesi ve Ezher Şeyhi Ahmed et-Tayyib’in danışmanı Hamid Ebu Talib yaptığı açıklamada, “Ramazan ayında bir bölgede sıcaklar artar ve oruç tutmak zor bir hal alırsa, o gün oruç bozulup başka bir günde kaza edilebilir. Çünkü oruç ibadetinin amacı insan hayatını tehlikeye sokmak değildir” dedi. Eski Ezher Fetva Kurulu Başkanı Şeyh Abdulhamid el-Atraş da, Ebu Talib’le aynı kanaati paylaştığını ifade etti. Bu fetva Türkiye’deki ilahiyatçılar arasında tartışma konusu oldu. Kimi fetvayı desteklerken, kimi de karşı çıktı. İşte konuyla ilgili görüşler: 

‘FETVA GEÇERLİ VE DOĞRU’

Diyanet Vakfı Yayın Kurulu Başkanı Prof. Dr. Saim Yeprem, fetvanın “Geçerli ve doğru” olduğunu söyledi. Yeprem, “Oruç ayetinde açıkça yazıyor. Buna göre oruç tutmaya takat getiremeyenler ya kaza ederler, ya da bir yoksul doyumu fidye verirler. Yeni ve farklı bir fetva değil” diye konuştu. 

‘SICAK ORTAM VE AĞIR İŞTE TUTULMAYABİLİR’

Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Din Eğitimi Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Bayraktar Bayraklı ise şunları söyledi: “Havanın sıcak olması orucun tutulmasına mani değil. Bir kişi günü klimalı ortamda geçiriyorsa ne olacak. Aşırı sıcak işin bahanesi. Kişinin ağır işte çalışıyor ve çalıştığı yerin de sıcak olması lazım. Örneğin Ereğli Demirçelik’te fırının karşısında çalışan kişi tutmayabilir. Daha sonra kaza eder ya da fidyesini verir.” 

‘MANTIKİ İZAHI YOK’
Türkiye ‘de 70 dakika fazla oruç tutulduğunu açıklamasıyla gündeme gelen İstanbul Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Öğretim Üyesi ve Süleymaniye Vakfı Başkanı Prof. Dr. Abdülaziz Bayındır ise, bu fetvanın kabul edilebilir yanı olmadığını belirterek, “Bakara Suresi 184. ayette, hasta ve yolcunun dışında hiç kimseye oruç tutmama ruhsatı verilmemiştir. Bu fetvalar, âyete verilen yanlış anlamdan kaynaklanmaktadır. Ayetteki “orucu tutabilenlere” bölümüne “tutamayanlara” şeklinde ters anlam verilmiş ve ilgili bölümün meali şöyle olmuştur: ‘Onu (orucu) tutamayanlara bir yoksulu doyuracak fidye de gerekir’. Hastaya ve yolcuya başka zamanda oruç tutma görevi yüklenirken orucu tutmakta zorlandığını söyleyenin bir fitre ile bu görevden kurtulmasının mantıki izahı yoktur. Fetva kabul edilemez” dedi.