MEDD-İ MUTTASIL TECVİDİ Nedir ve Örnekleri -8

 

 

MEDD-İ MUTTASIL
Bitişik medd demektir. Harf-i med ile sebeb-i meddin aynı
kelimede yanyana bulunmasından dolayı bu isim verilmiştir.
Tarifi: Bir kelimede harf-i medden sonra, sebeb-i medden hemze
vaki olursa, o kelime medd-i muttasıl olur. ( (مَلاَئِكَةٌ) ,(جِىءَ) ,(جَاءَ) ,(سُوءَ
kelimelerinde olduğu gibi.
جَاءَ ) ) Medd-i muttasıldır. Çünkü cimi çeken harf-i medden elif
var. Sebebi medden de hemze var. İkiside aynı kelimede yan yana vaki
oldukları için medd-i muttasıl olmuştur.
Hükmü: Medd-i muttasılın meddi, vacibtir. Çünkü muttefekun
aleyhdir. Yani kıraat ilminde imam olan kurraların hepsi medd etmiştir.
Hiçbiri kasr (bir elif miktarı okumak, medd-i tabii gibi) yapmamıştır.
Medd-i muttasıl, Kıraat-ı İmam Asım ve Hafs rivayetinde -4- elif miktarı
uzatılır. Kur’an-ı Kerim, “Hadr” (süratli okuyuş. Bak. Sh: 61) üzere
okunuyorsa iki elif miktarına inilebilir. Bundan az medd etmek caiz
değildir. Tahrimen mekruhtur

 

 

4) MEDDİ MUTTASIL:  Bitişik uzatma demektir.
Harfi medden ( و ى ا )  sonra sebebi medden kırık hemze (ء) gelir ve ikisi aynı kelimede bulunursa meddi muttasıl olur. 
Dört elif miktarı uzatılması gerekir.
Dört elif miktarı ne demek? Dört elif mikdarı demek ,
 elimizi bir masanın üzerine koyacağız ve şehâdet parmağımızı 4 defa, 
arka arkaya kaldırıp indireceğiz. 
İşte bu geçen süreye ” Dört elif mikdarı ” uzatma diyoruz.
Yaklaşık beş saniyelik bir süredir..


Örnek: جَاۤءَ    جِىۤءَ    يَشَاۤءُ   اُولَۤئِكَ 

Örnek açıklama: جاء    derken harfi med olan eliften sonra sebebi medden kırık hemze geldiği
 ve ikisi aynı kelime içerisinde bulunduğu için meddi muttasıl olmuştur.
Meddi Muttasılın uzatılması vaciptir. 

 

 

1- Medd-i Muttasıl (Bitişik Med)

 

Med harfinden sonra, sebeb-i med olan hemzenin de aynı kelimede bulunmasından meydana gelen medde “medd-i muttasıl” denir.

 

﴿ اُولٰئِۤكَ ﴾ ﴿ ثَلٰثَةَ قُرُوۤءٍ ﴾ ﴿ وَجَاۤءَ ﴾ ﴿ اَلْبَلاَۤءُ ﴾

 

﴿ وَجيۤءَ ﴾ ﴿ وَالاۤئِمينَ ﴾ ﴿ يُضئُ ﴾

 

Medd-i muttasılı, en az iki elif miktarı çekerek okumak vaciptir, iki ile beş elif miktarı arasında çekilerek okunması ise caizdir.

 

Kıraat imamımız Âsım Hazretleri, medd-i muttasılı dört elif miktarı çekerek okumuştur.

 

MEDD-İ MUTTASIL

 
            Bir (aynı) kelimede, harf-i medden sonra, sebeb-i medd olan hemze gelirse “Medd-i Muttasıl”  olur.

جَاءَ Medd-i muttasıldır. Çünkü “cim”i çeken harf-i medden elif var. Sebeb-i medden de hemze var. İkisi de aynı kelimede yan yana geldikleri için “medd-i muttasıl” olmuştur.

يَسُومُونَكُمْ سُوءَ الْعَذَابِ يُقَتِّلُونَ اَبْنَاءَكُمْ وَيَسْتَحْيُونَ نِسَاءَكُمْ وَفى ذٰلِكُمْ بَلَاءٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَظيمٌ

وَعَلَّمَ اٰدَمَ الْاَسْمَاءَ كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلٰئِكَةِ فَقَالَ اَنْبِٶُنى بِاَسْمَاءِ هٰـؤُلَاءِ اِنْ كُنْتُمْ صَادِقينَ

اِذَا جَاءَ نَصْرُ اللّٰهِ وَالْفَتْحُ

ايلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ

MEDD-İ MUTTASIL’IN HÜKMÜ

Medd-i muttasılın uzatılması (en az iki elif) vacibtir.

            Bütün kıraat imamları aslî med üzerine ziyade hususunda ittifak etmişlerdir. Ancak bu ziyadenin ne kadar olacağında (iki ila dört elif arasında) ihtilaf etmişler.

            Medd-i muttasıl, İmam Asım Kıraati ve Hafs rivayetinde  4 elif miktarı uzatılır.

            Not: vakıf yapıldığında bazen muttasıl ile arız aynı kelimede oluşur. Bu durumda kuvvetli olan (vacip) muttasıl arıza tercih edilir.

 

 

Tecvid programı
tecvid dersleri
tecvid nedir
tecvid kuralları
tecvid öğreniyorum
tecvid kurallari
tecvid kaideleri
tecvid kuralları yazılı