Emsile

Nefyi Hâl Arapça Gramer Dersleri

  • Nefyi Hâl – meçhul : مَا يُنْصَرُ  (şu anda) Yardım edilmiyor.
  • 1) Nefyi hâl, muzari fiilin önüne olumsuzluk ( مَا ) sı getirilerek kurulur ve şu andaki geçici, uzun sürmeyecek olumsuzluğu bildirir.
  • Sadece fiildeki hadesin olumsuzluğunu ifade eder. Kur’an-ı Kerimde ise, kalıcı olumsuzluğu da bildirir. Örnek ;
  • 7/10’da ( قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ …) “Ne kadar da az …” anlamına gelen bir değim olarak geçtiği kabul edilmekte.
  • Meâl : “Doğrusu biz sizi yeryüzüne yerleştirdik (imkan, tasarruf hakkı ve kudret verdik) ve orada sizler için geçim vasıtaları verdik. Ne kadar da az şükrediyorsunuz !
  • Şâyet bir değim olarak geçtiği kabul edilmez ise, “Şükrü edâ etmeye gücünüz yetmez.” anlamı saklıdır.
  • Bu nedenle de, Ayet-i Kerimesini dinleyen herkes, o anda (  قَلِيلًا مَا تَشْكُرُونَ ) hitâbının muhatabıdır.
  • Çünkü, Sahabe-i Kirâm, “Ayet okuyana hitâb eder.” diye buyurdu.
  • Bu takdirde, 7/10’daki olumsuzluk geçici değil, kalıcıdır ve her dinleyişte, “Haklısın Yâ Rabbi! bizi …. ” demek gerekir. Bu davranış, Ayet-i Kerimeyi dinlediğimizin (farz’ı edâ ettiğimizin) bir göstergesi olur.
  • 2) Şayet ( مَا ) yerine, ( لَ ) gelirse, şu andaki geçici ve uzun sürmeyecek olumluluğu bildirir. Örnek: ( لَيَنْصُرُ ) (şu anda) yardım ediyor.
  • 3) Mazi anlatımda da kullanılır. Örnek: ( مَا كَتَبَ ) şimdi yazmadığını ifade eder.
  • 4) Kur’an-ı Kerim ve Hadis-i Şeriflerdeki nefy-i hal anlatım:
  • (a) İhbâri fiil olduğu için, mânası gerçekleşmiş veya gerçekleşmesi mümkün olduğu bilgisi saklar.
  • (b) Hüküm fiilde saklıdır ve fâil yükümlüdür.
  • (c) Olması gereken geçici bir olumsuzluğu bildirir.  Örnek, 26/127 :
  • ( وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ )  “Buna karşılık (bunun üzerine) sizden hiç bir ücret istemiyorum. Benim ücretim ancak âlemlerin Rabbine aittir.”
  • Ayeti kerimesinde ( أَجْرٍ ) mefulün bih’dir ve lafzen mecrur, mahallen mansubtur. Dinlendiği anda, ücret istemeyenlerin şükretmesi edebdir.
  • Çünkü bu davranışı, Ayet-i Kerimeyi dinlediğinin (farz’ı edâ ettiğinin) bir göstergesidir. Şükreden kişideki ücret istememe fiili geçicidir,yarın nefsine uyup ücret alanlar olabilir anlamı saklıdır.
  • Şayet, olması gereken bu olumsuzluğa aykırı hareket eden ücret istemeyen bir kişi okuyorsa, yalan söylemiş olur. Ayrıca  (أَجْرٍ ) mahallen mansub olmasında, bir kişinin ücret alıp – almadığına şahitlik edecek olanların her zaman var olacağı bilgisi saklıdır.
  • İlgili Makaleler